Locka fler kunder till butiken
Alla butiker är beroende av en stadig ström kunder för att hålla verksamheten vid liv. Detta kan dock vara en speciell sorts utmaning och det lönar sig att hela tiden tänka på vad mer man kan göra för att fler kunder ska svänga förbi. Vare sig det är planerat eller helt spontant.
Statistik från visar att antalet butiksbesök har minskat med omkring tio procent de senaste fem åren. Där har vissa analytiker spekulerat att inom ytterligare fem år kommer så många som en fjärdedel av galleriorna stänga ned. Hur mycket detta kan översättas till den svenska marknaden är något som går att debattera, men att denna trend även skulle gälla här är verkligen inte en omöjlighet.
Detta behöver dock inte betyda att tiden för den fysiska butiken går mot sitt slut. Men att börja tänka på hur man gör butiksbesöket till en bättre upplevelse på ett eller annat sätt är absolut något aktuellt. Och det finns många olika metoder man kan använda sig av.
Till att börja med gillar alla kampanjer, reor och liknande event. Att med jämna mellanrum se till att hålla ett eller annat event kan därför vara en bra idé. Satsa gärna på att särskilja butiken under dessa tillställningar. Köp in lite ballonger av ett slag eller annat och sätt upp lite skyltar med erbjudandena.
Undersökningar har också visat att show-room butiker varit väldigt omtyckta. Här ställer man ut sortimentet så kunder kan se det först och låta dem beställa på nätet istället för i butiken. Detta är självfallet något som inte passar alla butiker, men om det kan passa är det nog värt ett försök.
Pop up-butiken har också varit väldigt populär de senaste åren. Överraskningen att hitta en ny butik på en oväntad plats har visat sig vara ett koncept som uppskattas av många kunder. Tekniskt sett är ju detta något man gör utanför sin egen butik, men det kan fortfarande hjälpa till att driva trafik till huvudbutiken. Se bara till att tydligt skylta var den riktiga butiken faktiskt ligger.