Ett växande samhälle

Renovering av balkonger i bostadsrättsföreningen

En bostadsrätt innebär att du äger bostaden till skillnad mot en hyresrätt, där du endast hyr din bostad. Eftersom du äger din bostad är det du som ansvarar för all renovering på insidan med undantag för vattenledningar och avloppsledningar som delas av alla lägenheter. Du som bor i lägenheten har ansvar för insidan av balkongen, du ska se till att måla eller olja insidan om det så behövs. Den stora renoveringen står däremot bostadsrättsföreningen för. Detta är på grund av att balkongen är en del av fasaden. Anlita experter när du vill ha hjälp med renovering av balkongerna.

Hur du vet att din balkong behöver renoveras

Det kan vara svårt att veta exakt när balkongerna ska renoveras men det brukar sägas att det ska göras var 50:e år. Ett tips är att ha regelbundna besiktningar. Genom att ha det så kan du eller besiktningsmannen upptäcka eventuella fel som behöver åtgärdas. Det du kan göra själv som ägare är att du kan försöka hålla koll på eventuell rost som kan uppstå. Du kan också kontrollera om det finns eventuella sprickor i balkongen som kan behöva åtgärdas. En inspektion bör ske var femte år för en grundlig genomgång. Du som boende kan dock kontrollera balkongen lite då och då när du är där ute.