Tips till nyföretagare
Om det är första gången som du skall ta steget från ord till handling och starta upp en affärsverksamhet så gäller det att du är med på noterna och förberedd på vad som komma skall. Att vara nyföretagare är sannerligen ingen dans på rosor och du kan räkna med en tuff resa från dag ett tills det att du börjar få in stadiga intäkter och kan nyanställa.
Det finns inget rätt eller fel när det gäller hur du väljer att starta upp din verksamhet. Givetvis finns med mindre logiska och okloka saker som många nyföretagare fortsätter att göra i startskedet. Här följer sju saker som man som nyföretagare kan ta hjälp av om du precis kommit igång med din verksamhet.
- Förhoppningsvis har du drömt om att få slå upp din verksamhet och nu står du äntligen där. Anamma din passion i första hand och tänk inte pengar och berömmelse framför verksamheten du verkligen skall vårda och föra framåt i tiden. Om verksamheten och kunderna är nöjda kommer pengarna naturligen. Om du redan har en exit-strategi där du skall sälja av en del av företag för X miljoner är du fel ute!
- Se till att hitta rätt personer som kommer att älska att jobba med dig och ta företag framåt. Ömsesidig respekt och passion för det man arbetar med är en vinnare i alla lägen!
- Ha en tydlig marknadsföringsplan klar. Om du inte exakt vet din målgrupp eller kan mäta vad din kunder vill ha så kommer du att hamna i ett ovisst läge. Planera och mät dina marknader och kundsegment. Försäljning är allt för att växa och bli framgångsrik!
- Konkurrens är hårdare än någonsin inom det mesta varför det är extremt viktigt att utmärka sig. Tänk nischat och bli en mästare på det smala men eftertraktade!
- Anlita inte någon PR-byrå, marknadsföringsbyrå, managementkonsult eller entreprenör som du inte känner till eller saknar referenser och track record. Det är i nio fall av tio bortkastade pengar. Ta hjärna hjälp av duktiga och framgångsrika företagare som varit framgångsrika under tidigare perioder och som fortfarande lyckas. Vem vill egentligen ta råd av en företagare eller byrå som aldrig lyckats eller stått stilla utan resultat i flera år?
- I en uppstart skall man inte ha hierarkier utan låta så många som möjligt känna sig delaktiga i processerna. Det är annorlunda om man är hundra personer då chefspositioner får en klarare betydelse. Håll allting så platt det går.
- Entusiasmera dina anställda och få dem att känna sig som hemma under arbetstiden! Lär känna alla så bra att du förstår deras kapacitet och belöna dem varje gång de presterar över sin förmåga. Alla som gör något speciellt skall ha en bonus!