Säkerhet på kontoret
Alla vill vi ju jobba på en säker arbetsplats. Ett kontor kanske känns omedelbart mer säkert än till exempel en byggarbetsplats, och i många fall stämmer ju detta. Men det betyder inte att man inte behöver tänka på säkerheten bara för att man jobbar i ett kontor.
Det är arbetsgivarens uppgift att säkerställa en bra arbetsmiljö, något som kan göras på många olika sätt. Det kan till exempel vara rent fysiskt att alla sitter i bekväma stolar och positioner, men även psykiskt i det att man har bra medarbetarrelationer och ser till att lösa konflikter när de uppstår.
Vi har en allmän lag kallad om skydd mot olyckor. I denna beskrivs bland annat brandsäkerhet och att det är ägare och nyttjare av en byggnad att se till att det finns, i skälig omfattning, utrustning för skydd mot brand. Detta kan vara saker som brandsläckare och brandfiltar. Som grundprincip ska man alltid utgå från att det finns två utrymningsvägar från kontoret och att dessa ska vara oberoende av varandra. I mindre kontor kan dock en av dessa vara bara ett fönster som räddningstjänsten kan komma åt med stegar.
Vad gäller skador på kontoret är det också bra att ha tillgång till en första hjälpen väska som är utrustad att hantera många mindre skador. Det finns även de som utrustar kontoret med en hjärtstartare. Detta kan vara aktuellt om någon som arbetar där har dålig hjärta eller om man helt enkelt har många äldre som arbetar. Den vanligaste att skaffa är modellen Philips HeartStart HS1 både för att den är väldigt effektiv men också en av de mest lättanvända hjärtstartarna.
Men mycket faller ändå på alla som arbetar på kontoret och det är viktigt att skapa en bra säkerhetskultur. Oavsett vilken bransch man arbetar inom kan man tjäna på att få alla att vara mer säkerhetsmedvetna och veta hur man ska agera vid en olycka.