Med rätt PR till en framgångsrik lansering
I dagens företagsklimat är Public Relations eller PR ett essentiellt område för de flesta varumärken. PR handlar om hur du som företag förhåller dig till dina olika publiker som kan vara till exempel kunder, fans, leverantörer, samarbetspartners, investerare och allmänheten. Det innebär att kommunicera på rätt sätt i skrift, bild och tal vid väl valda tillfällen till exempel genom publicering i mediakanaler, så kallad publicitet.
En hel vetenskap
Att hantera PR är långt ifrån enkelt och inget du som företagare förväntas kunna. Framförallt inte med tanke på hur PR-branschen har utvecklats under de senaste decennierna till att mer eller mindre bli en hel vetenskap. Därför kan det vara en god idé att ta hjälp med detta från en erfaren firma. På det viset kan du istället fokusera på det du gör bäst och det som företaget faktiskt erbjuder.
En genuin helhet
Grundläggande för god PR är att den känns genuin och motsvarar varumärkets identitet. Även kvaliteten på den kommunikation som skickas ut spelar en viktig roll, exempelvis att den är välskriven och har bra visuellt material. Dessutom ska hela PR-konceptet hänga ihop med företagets arbete som helhet. Tänk på att stämma av detta med jämna mellanrum tillsammans med den som är PR-ansvarig för att säkerställa att ni är på rätt väg.
Bra att tänka på när du startar eget Utrusta ditt nya företag rätt