Ett växande samhälle

Företagande, Tips

Kombinera vanlig butik och nätbutik

Att driva butik idag betyder inte längre att man bara konkurrerar med andra försäljare i närområdet utan även med alla butiker på nätet. Har man då ingen närvaro online överhuvudtaget sätter man sig ofta i en svårare sits.

Driver man en vanlig butik är det väldigt klokt att även komma igång med e-handel och försöka skapa en riktig närvaro på nätet. Har man dock redan en nätbutik kan det absolut finnas omständigheter som säger att det kan vara fördelaktigt att även öppna en vanlig butik.

Den vanliga butiken har ju en rad unika utmaningar som en nätbutik inte behöver tänka på. Bara något som ett fullständigt kassasystem är ju mer eller mindre ett måste i en vanlig butik, och det är ju anledning till att företag som JobOffice finns. En nätbutik får istället detta integrerat i sin e-handelsplattform och ingen ytterligare fysisk utrustning krävs.

Vad en butik kan göra som en nätbutik inte klarar av är att fungera som en utlämningsplats för produkter. Behöver man ha något nu och inte har tid att veta flera dagar på leverans är en vanlig butik det enda rätta. Många som kombinerat vanlig butik och nätbutik låter en köpa något online och sedan välja att hämta upp detta i ens närmaste butik, så länge det finns i lager där.

En vanlig butik kan också fylla funktionen av ett showroom där kunder får se med egna ögon vad de köper och inte bara en bild. Det ger också möjligheten att se detta från alla möjliga vinklar och är det tillräckligt litet kan man alltid plocka upp, vända och vrida på det man funderar på att köpa. Bara något så enkelt som detta har visat sig vara något som absolut kan leda till ökad försäljning.

Båda former har därmed sina klara fördelar men även begränsningar. En kombination är därför något alla bör ha i åtanke när det gäller att växa som butik.