Så organiserar du familjens schema med en väggkalender

Att ha en väggkalender där hela familjens schema syns på ett ställe kan vara en räddning för kaoset i vardagen. Istället för att varje familjemedlem har sin egen kalender på mobilen eller datorn, kan en gemensam kalender på väggen underlätta planeringen och ge en bättre överblick över vad som händer i familjen.

Här är några tips på hur du kan organisera familjens schema med hjälp av en väggkalender:

Välj en lämplig plats för kalendern

För att väggkalendern ska vara effektiv är det viktigt att placera den på en plats där alla i familjen kan se den. En central plats som till exempel i köket eller i hallen kan vara bra. Se också till att kalendern är placerad på en lämplig höjd så att även kortare familjemedlemmar kan se den.

Bestäm en färgkod för varje familjemedlem

För att göra det lättare att se vem som har vad inplanerat i kalendern kan ni bestämma en färgkod för varje familjemedlem. Det kan till exempel vara att alla aktiviteter för mamma är markerade med rosa och alla för pappa med blått. På så sätt kan ni snabbt se vem som har vad planerat i kalendern.

Använd olika symboler och markeringar

Förutom färgkoder kan ni också använda olika symboler och markeringar för att underlätta överblicken i kalendern. Ni kan till exempel markera när det är någons födelsedag, när någon ska hämta eller lämna barnen på dagis eller när det är en speciell händelse på gång. På så sätt kan ni snabbt se vad som händer i familjen.

Planera en gång i veckan

För att familjekalendern ska vara så aktuell som möjligt är det bra att ni planerar en gång i veckan och går igenom vilka aktiviteter som är planerade för veckan som kommer. Då kan ni också uppdatera kalendern med nya aktiviteter eller ändringar i planerna. Det kan vara en bra idé att välja en dag och tidpunkt varje vecka för denna planering.

Lär barnen att använda kalendern

För att involvera barnen i planeringen och göra dem delaktiga kan ni lära dem att använda kalendern. Det kan till exempel vara att de får sätta upp en markering när de har en aktivitet inplanerad eller att de själva får välja vilken färg de vill ha på sina aktiviteter i kalendern. Genom att involvera barnen kan det också vara lättare att undvika krockar i schemat.

Avslutningsvis

Genom att använda en väggkalender för att organisera familjens schema kan ni få en bättre överblick över vad som händer och undvika stressiga situationer. Genom att välja en lämplig plats, bestämma en färgkod för varje familjemedlem, använda olika symboler och markeringar, planera en gång i veckan och lära barnen att använda kalendern kan ni skapa en struktur som underlättar för alla i familjen. En fysisk kalender kan också vara en trevlig dekoration på väggen, och ni kan till och med skapa en personlig kalender med familjens favoritbilder.

Genom att följa dessa tips kan ni skapa en effektiv familjekalender som underlättar planeringen och ger mer tid för kvalitetstid tillsammans. Så sätt upp kalendern på väggen och börja planera!