Tips, Tyringe

Alslingan Europas regnskog

Skåne, Norrlands motsvarighet med allt vad det innebär. Här hittar man den bedårande Alslingan i det pittoreska Tyringe i Hässleholmskommun .

Alslingan beskrivs som Europas regnskog och är en blöt och mycket art rik al sumpskog. Här finns verkligen tid för kontemplation. Den 1,6 meter långa ek spången gör det mycket enkelt för dig att gå slingan, och bäst av allt är att du slipper bli blöt.

Eftersom att Alslingan nyttjar en del av Finjasjöleden så kan man enkelt vandra längre sträckor än den 1,6 långa ek spången. Du kan gå från Mölleröd till Finja gamla by och tillbaka igen, området är i ständig utveckling och det märks tydligt att kommunens naturekologer har stora visioner med att göra Alslingan området till ett av södra Sveriges attraktivaste vandrings område.

Området breder ut sig på totalt 50 hektar, och mellan 1847 och 1899 sänktes Finjasjön med ca 3 meter och därav vilar skogen på en gammal sjöbotten.I Alsumpskogen är vegetationen tät men den stabila spången gör det lämpligt för alla att besöka leden, det finns gott om mötesplatser för såväl barnvagnar som rullatorer.

Tyringe är en liten ort med ca 4600 invånare, men här hittar man allt man behöver. Här finns en inbjudande by med en aktiv lokalförening som gemensamt jobbar för att Tyringe by ständigt ska utvecklas.